Den Kriminalitetsforebyggende Læseplan for skoler gældende for skoleårene 2024/2025 og 2025/2026
Den Kriminalitetsforebyggende Læseplan er senest revideret juni 2024 og udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af skoleledere og SSP Sekretariatet.
Den Kriminalitetsforebyggende Læseplan, i daglig tale SSP Læseplan, er en del af Den Kriminalpræventive Handleplan for Aabenraa kommune. Læseplanen indgår som en del af de timeløse fag og undervisning i Folkeskolerne. Den Kriminalitetsforebyggende Læseplan tager udgangspunkt i Folkeskolens §7 under de obligatoriske emner Færdselslære - Sundheds- og Seksualundervisning og Familiekundskab - Uddannelse og Job.
Det langsigtede formål er at minimere den risikoadfærd, som fører til kriminelle handlinger især i teenageårene. Formålet er ligeledes at forebygge ekstremisme og radikalisering blandt børn og unge. De kortsigtede mål er at skabe trivsel frem for mistrivsel, fællesskab frem for stigmatisering, fælles- og personligt ansvar.
Den Kriminalitetsforebyggende Læseplan er obligatorisk for alle folkeskoler og specialklasser i Aabenraa Kommune. Skoler uden for folkeskoleregi i Aabenraa Kommune opfordres til at anvende SSP Læseplanen. Der findes metodefrihed for alle skoler til at planlægge, gennemføre samt evaluere den kriminalitetsforebyggende undervisning. Der kan lokalt udfærdiges læringsmål ud fra fælles mål-beskrivelserne.
Undervisningen planlægges og gennemføres af skolens personale. Hertil skal SSP Sekretariatet supplere med konkrete og relevante oplæg og tilbud. Det er hensigten, at indsatsen tilvejebringer et fyldestgørende og ensartet grundlag for alle skoler i kommunen. SSP Sekretariatet skal med jævne mellemrum formidle de supplerende tilbud ud til relevante målgrupper såsom skoleledelse, PLF og andre lærerfora. SSP Sekretariatet noterer sig, hvor de har været inddraget, og følger positivt op på skoler, hvor de ikke har været inddraget. Skolerne og SSP Sekretariatet kan inddrage relevante aktører, hvor det giver mening, eks politi, sundhedspersonale, lokale ildsjæle m.fl.
Begreber som Social Pejling, Flertalsmisforståelser og involverende undervisning skal være bærende for indsatsen. Forældreinddragelse skal tænkes ind på alle niveauer. Udgangspunkt for indsatsen skal også være videnbaseret, eksempelvis ved at inddrage data fra egne Ungeprofilundersøgelser og andre relevante undersøgelser.
Indsatsen evalueres igennem sammenligning af data fra Ungeprofilundersøgelse op imod tidligere såvel som lokale og/eller landsdækkende undersøgelser. På grundlag af lokale tal kan indsatsen justeres tilsvarende. Indsats og resultater kan ikke alene opgøres ud fra tal fra Ungeprofilundersøgelsen. Lokale trends og udefrakommende påvirkninger præger enhver ungdomsårgang.
Indskoling: 0. klasse til 3. klasse
FORÆLDRENETVÆRK OG DIGITAL DANNELSE
Folkeskolerne | SSP Sekretariatet | |
---|---|---|
Målet i de mindste klasser er at bidrage til at skabe gode relationer blandt forældrene og få en introduktion til de udfordringer, børn og unges færden på nettet kan afstedkomme, samt i almindelighed at forebygge radikalisering og ekstremisme. |
SSP indsatsen skal være en introduktion til SSP arbejdet og motivere til et stærkt forældrenetværk. 45 min. oplæg for børn i 3. klasse 30 min. oplæg for forældre |
Mellemtrin: 4. klasse til 6. klasse
TRIVSEL OG FÆLLESSKABER
Folkeskolerne | SSP Sekretariatet | |
---|---|---|
Målet med indsatsen er at bidrage med trivselsfremmende initiativer og undervisning, hvor fællesskab, personligt og fælles ansvar er nøgleordene. Formålet er også at forbygge intolerance, ekstremisme og radikalisering. |
SSP skal supplerende tilbyde oplæg, hvor ekskludering og mistrivsel modarbejdes med undervisning og træning med fællesskabsfremmede initiativer, herunder teambuilding. 3 x 45 min. Teambuilding i samarbejde med klassens undervisere 2 x 45 min. oplæg i klasserne (Unge og Sociale Medier) |
Udskoling: 7. klasse til 9. klasse
UNGE I DET OFFENTLIGE RUM
Folkeskolerne | SSP Sekretariatet | |
---|---|---|
Målet med indsatsen er at sætte fokus på de unges optræden, når de ikke er hjemme hos forældrene. Formålet er også at forbygge intolerant og ekstremistisk adfærd og holdninger. Jævnfør Ungeprofilundersøgelser ses parallelt hermed en stigning i en del unges risikovillighed. Denne risikovillighed er ofte forbundet med indtagelse af blandt andet alkohol og oplevet pres fra andre unge. |
SSP skal supplerende tilbyde oplæg om risikoadfærd og risikovillighed, hvor fokus vil være på unges adfærd i det offentlige rum, til fester og andre forældrefrie arenaer. Indsatsen skal bidrage til at synliggøre risici under blandt andet alkohols indvirkning. 45 min. oplæg for forældre om risikoadfærd og unges risikovillighed 45 min. oplæg for klasser om at være unge og den risikoadfærd man kan møde 45 min. oplæg for klasser om digitale krænkelser på nettet |
10. klasse / Ungdomsuddannelser
Den danske ungdom har europarekord i druk! Ungeprofilundersøgelser peger på, at risikoadfærden og hermed villigheden til at begå risikoadfærd er støt stigende ved overgangen mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne/10. årgang. Alkoholkulturen blandt de ældste unge er en dokumenteret medvirkende faktor til øget risikoadfærd.
Data fra Ungeprofilundersøgelser kan anvendes i forsøget på at undergrave et eventuelt falsk gruppepres, som kan være medvirkende til at øge risikovilligheden blandt disse årgange.
SSP tilbyder i 2024 uddannelse i forebyggelsesprogrammet PAS Light til undervisere på Ungdomsuddannelserne. Konceptet er målrettet forebyggende undervisning
omkring alkohol og hash på egen Ungdomsuddannelse. I 2025 tilbydes samme koncept til undervisere i folkeskolernes udskolinger.
Har du spørgsmål til Den Kriminalitetsforebyggende Læseplan eller SSP’s tilbud, er du altid velkommen til at kontakte os:
SSP Koordinator John Hansen på jhans@aabenraa.dk, tlf.: 4033 3423
SSP Formidler Maj-Britt Lund på malun@aabenraa.dk, tlf.: 2937 1804